budapest yoga

vendégelőadó: bede anna és a vegasztrománia…

2014. február 09. 11:11 - budapestyoga

egy interjú bede annával

életem első próbálkozása a vegasággal úgy tizenkét éves koromban lehetett. egyik kedvenc mesesorozatomban a lány vega volt. elgondolkodtam, osztottam-szoroztam, és arra jutottam: mivel lényegében úgyis csak müzlin és túrórudin élek, nem lesz nagy kihívás - vega leszek.

sajnos akkor sem a szervezetem, sem a környezetem nem viselte valami jól a döntésem, így abbahagytam. de mindig is amolyan ‘kevéshúsevős’ voltam. tizennyolc évesen kezdtem komolyabban olvasgatni a vegaságról, főleg természetesen pimasz fotókkal ellátott recepteket. akkoriban találtam rá bede annára és a vegasztromániára. szinte az első posztja óta hű követője vagyok, mind a mai napig. receptjei végigkísérték az életem…

nemrégiben gondoltam egyet, egye fene, megkeresem. hátha… és szerencsémre elképesztően kedves volt és nyitott. pont amilyennek képzeltem…:)

megkeresésem eredménye ez a kis 'vendégelőadás’: amolyan átblogolás, amiben anna elmeséli, neki milyen kapcsolata van a jógával. meg persze azt is, szerinte mit együnk gyakorlás előtt és után. (kár, hogy közben nem lehet…:))

vegasztro_bedeanna.jpg

fotó: Erdőháti Áron
© 2013, BOOOK Kiadó Budapest

Bede Anna vagyok, vegetáriánus. 8 éve egyik nap úgy ébredtem, hogy nem eszem több húst; nem tiltottam le magam róla, csak nem kér a szervezetem. Kicsit több mint 6 éve kezdtem el írni a Vegasztrománia c. blogot, mely jó felületet ad arra, hogy megmutassam azt, hogy mennyire sokszínű és izgalmas a vegetáriánus konyha. 2 és fél éve megfogalmazódott bennem, hogy ez nekem több, mint szórakozás, ez misszió. Onnantól kezdve többféle csatornán igyekszem népszerűsíteni a húsmentes ínyenc konyhát. „Civilben” a Kisképzőben tanítok matekot, és kiállításokat szervezek fiatal művészeknek.

bpy: Mi volt az első élményed a jógával?

BA: Kb. 20 éves lehettem, amikor kezembe került Yesudian: Sport és jóga c. könyve, amit szinte egy ültő helyemben kiolvastam, és ami alapján megpróbáltam otthon egyedül jógázni. Hamar rájöttem, hogy jobban járok, ha kívülről kérek szakavatott segítséget, így elkezdtem járni a Sivananda jógaközpontba, hatha jóga tanfolyamra. Azóta a jóga kisebb-nagyobb kihagyásokkal az életem részévé vált.

Miután megvettem a Yesudian könyvet, a „véletlenek” is segítettek a jóga felé. Kiderült ugyanis, hogy egy kedves ismerősöm, Éva, akivel egy faluban nyaralunk a Káli-medencében, Yesudian társszerzőjének, Haich Erzsébetnek az unokahúga. El lehet képzelni, hogy mit éreztem azokban a pillanatokban… Éva pedig abban az egy hétben, amikor ott volt a faluban, minden nap jógázott velem a dombon, szabad ég alatt, nagynénje szellemében.

bpy: Milyen volt az első jógaórád?

BA: Ezek után mentem el, és kerestem egy olyan iskolát, amit közel éreztem magamhoz, és ami ezt a vonalat képviseli. Így találtam rá a Sivananda jógaközpontra, ahová 2 évig jártam. Nem vagyok túl hajlékony, így 1-2 ászana nem ment úgy, ahogy szerettem volna, de rájöttem, hogy a jóga nem erről szól. Saját magamhoz képest kell fejlődnöm. Egyébként pedig az első pillanattól kezdve éreztem, hogy nekem való.

bpy: Kitől tanultál a legtöbbet, van 'mestered’?

Mivel a Sivananda központ messze volt tőlem, elkezdtem más helyeket is kipróbálni. Sokat jártam az Imladrisba, Szabó Szilvihez, mostanában pedig a Jáma Mozgásstúdióba járok Bagyinka Tímeához. Nyitott vagyok, nem állok meg, érdekelnek más ágazatok is. A hathával indultam, de mostanában sokkal jobban izgatnak a jógának azok a vonalai, melyek fizikailag is megterhelnek, amiknek segítségével megnézhetem határaimat, és fejlődhetek. Jelenleg a dinamikusabb jógafajták érdekelnek, leginkább az ashtanga jóga.

bpy: Meditálni szoktál?

BA: Igen, de nem a jógához kapcsolódóan. Pránanadizom, és ehhez hozzátartozik a rendszeres meditáció.

bpy: Mi az, amit a jóga megadott neked, és esetleg más nem?

BA: A jógában egyszerre tud a szellemem és a testem is dolgozni. Egymást segítve, kiegészítve. Más testmozgás ezt nem adja meg, a szellemi tevékenységek közben pedig általában nem mozgok intenzíven. :)

bpy: Miben változtál a jógától?

BA: Abban sokat segített, hogy megértsem azt, hogy minden fejben dől el. És hogy elfogadjam azt, aki vagyok.

bpy: Neked mit jelent a jóga?

BA: A jóga szembesít a határaimmal, de egyben megadja a lehetőséget arra, hogy átlépjem azokat. És az élet a komfortzónán kívül kezdődik…:)

bpy: Milyen ételt készítenél jógaóra előttre és utánra?

Jóga előtt 2-3 órával már nem eszem, és olyan ételeket igyekszem enni, amik nem fújnak fel. Jóga után viszont általában nagyon éhes vagyok, de mivel este jógázom, oda kell figyelnem…

Jóga előtt mindenképpen olyat ennék, ami táplál, tele van zöldséggel és gabonával, és nem puffaszt, mint például ez a tönköly saláta sült zöldségekkel.

vegasztro_sali.jpg

Jóga után pedig farkaséhesen ezt a nagyon egészséges, és annál finomabb kenyeret fogyasztanám, valami finom feltéttel (pl. zakuszka vagy padlizsánkrém). És biztos, hogy jóga után megiszom a kedvenc koktélomat: alma-kiwi-mandarin-sütőtök-cékla-gyömbér.

vegasztro_kenyer.jpg

bpy: Mi az első emléked, ami a főzésről-sütésről szép emlékként megragadt benned?

BA: Életem első étele – amit teljesen egyedül főztem meg – a rántott leves volt. Háromszor kezdtem hozzá, mert rántással kezdeni nem a legkönnyebb, és kétszer elrontottam. Viszont harmadjára nagyon finom lett, ahogy a Nagy Könyvben meg van írva.

bpy: Azóta, hogy vega lettél, változott a gondolkodásmódod az élet többi területein?

BA: Azért lettem vegetáriánus – és bár nem szeretek címkézni, ezt a könnyebb eligazodás miatt használom -, mert követtem a szervezetem jelzéseit. Semmilyen ideológiai, vagy egészségügyi oka nem volt (maximum tudat alatt). Viszont a tudatom azóta követte a testemet. Vagyis érzem a húsmentes táplálkozás lelki, szellemi oldalát is, és örülök, hogy a kisebb ökológiai lábnyomommal hozzájárulok egészségem, a Föld és az állatok védelméhez.

bpy: A jóga változtatott azon, ahogy főzöl, eszel?

BA: Inkább úgy mondanám, hogy sok évvel ezelőtt elindult bennem egy útkeresés, egy szellemi folyamat, ami az életem egyre több területét is átjárja. Így már nem tudom lekövetni, hogy mi minek a hatására történt. Van egy fő irányvonal, és szépen lassan ehhez igazodik minden.

bpy: Mik azok a rituálék, amiket fontosnak tartasz a főzésnél és az étkezésnél?

BA: Fontos, hogy milyen alapanyagokat használok. Fontos, hogy szívem-lelkem benne legyen az ételekben. Idegesen, haraggal nehéz főzni, azok az energiák az ételbe is átszivárognak, az eredmény is olyan lesz. És bár szoktam egyedül is enni, a közös evés ereje is kardinális.

bpy: Mi a kedvenc ételed, ami mindig melegséggel tölti el a szíved?

BA: Sok-sok kedvenc ételem van, az egyik a shahi paneer, azért teljesen odavagyok. De a fokhagyma, a bazsalikom vagy a friss gyömbér illata is bármikor elvarázsol…

vegasztro_bedeanna2.jpg

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestyoga.blog.hu/api/trackback/id/tr667424194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása